Ska du på elbilssemester i Sverige i sommar? Detta bör du veta innan du ger dig ut på vägarna. I dag finns det över 300 000 elbilar på svenska vägar. Under de senaste åren har elektrifieringen accelererat – och lyckligtvis har utvidgningen av snabbladdningsnätverket hängt med i utvecklingen.
Bara förra året ökade antalet snabbladdare med över 70 procent i Sverige. Detta kommer väl till pass inför årets bilsemester.
– När vi ser på utvecklingen från förra sommaren tror vi att det kommer bli något enklare att färdas på svenska vägar med elbil i år. Vi räknar nu på ungefär 45 bilar per laddstation. Det betyder att Sverige har mycket god täckning, säger Eltons vd Jørgen Elton Nilsen. Laddningstjänsten Elton har samlat sina siffror om laddtrafiken i Sverige, Norge och runt om i flera europeiska länder.
Siffrorna visar att trycket på laddstationerna runt om i Sverige tredubblas under sommarmånaderna.
– Vanligtvis laddar folk mest hemma, men på sommaren vänds detta upp och ner, och mycket mer av laddningen sker längs vägen. Baserat på erfarenheter från förra året ser vi att trycket på laddstationerna ökar efter midsommar, innan det når en topp i mitten av juli, säger Nilsen.
De mest trafikerade dagarna i juli För att undvika att hamna i långa köer kan det vara klokt att vidta vissa försiktighetsåtgärder och avsätta lite tid för att planera resan. Baserat på data från tidigare år kommer sista helgen i juni vara den stora utfartshelgen. Då väntas elbilstrafiken öka markant.
– Därefter förväntar vi oss att laddtrycket ökar ganska kraftigt fram till mitten av juli. Vi ser dock tecken på att det laddas mest på lördagar och söndagar, så om du har möjlighet att lägga resan till en vardag är chansen större att undvika kö, säger han.
Nilsen tror att vecka 28, 29 och 30 kommer vara de mest kritiska laddveckorna för i år. Förra årets trafikdata visar även att under denna period så kommer trycket på laddstationerna att dubblas under veckodagarna och ännu mer på helgerna. – Helgen vecka 29 kan komma att bli särskilt trafikerad.
Denna söndag förra året tredubblades laddtrafiken. Under dessa veckor kan det vara klokt att planera för längre laddstopp. De mest trafikerade vägarna i sommar E6 mellan norska gränsen och Malmö är den mest trafikerade sträckan för elbilsladdning under sommarmånaderna.
Längs denna sträcka ligger de mest trafikerade laddstationerna i Sverige. Även på E18 västerut från Stockholm är trycket högt, särskilt vid norra delen av Vänern.
– Dessutom är det en del trafik på stationerna på E45 mellan Vänern och Göteborg. Om du ska köra här bör du antingen förbereda dig på lite kö eller kolla kapaciteten i förväg, säger Nilsen. Var medveten om att vikt, väder och temperatur påverkar batteriets räckvidd. Detta är viktigt att tänka på innan du ger dig ut på långresa. Och starta alltid med fulladdad bil. Ska du på långresa till Norge, Danmark eller längre ner i Europa kan du också kontrollera tillgängligheten på laddstationer via Elton-appen. Viktigt med god laddkultur Nilsen tror att laddkulturen – och medvetenheten om att ladda när du kan, inte när du måste – har stärkts i takt med att fler har skaffat elbilar de senaste åren.
– Folk har blivit mycket bättre än för bara två år sedan. De flesta vet att man laddar till 80 procent och inte till 100 procent, eftersom de sista 20 procenten tar betydligt längre tid. Samtidigt kör de flesta inte sina batterier helt tomma innan de stannar för att ladda. Nilsen uppmanar ändå folk att vara tålmodiga i kön och tänka på andra.
– Se till att ladda effektivt både för dig själv och andra. Ladda inte mer än du behöver, lämna inte bilen vid stationen utan håll koll på laddningen i appen och flytta bilen när den är färdig. Var tålmodig och hjälp varandra. Kom ihåg att många elbilsägare är ute på sin första laddsommar.