Nu anpassar Östgötatrafiken möjligheterna att köpa biljett ombord på Östgötapendeln samt länets alla landsbygds- och expressbussar. Förändringen innebär att försäljning av biljetter hos förare försvinner och möjligheten att blippa betalkort införs.
Med start tisdag 11 juni är det möjligt att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort på Östgötapendeln samt alla landsbygds- och expressbussar. Dessutom införs blippa betalkort i tätortstrafiken i Finspång. Samtidigt tas möjligheten att köpa biljett ombord hos föraren bort.
Att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort infördes i stadstrafiken 2020 och har sedan dess ökat som försäljningskanal. 2023 såldes 11 procent av biljetterna den vägen.
– Många tycker att det är ett enkelt sätt att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort, vilket gör att vi vill kunna erbjuda det i högre utsträckning, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.
Att blippa sitt betalkort är ett komplement till Östgötatrafikens andra försäljningskanaler. Men kanalen har vissa begränsningar. Det går till exempel inte att välja de rabatterade biljetterna eller betala för flera resenärer på samma kort.
– Vi rekommenderar våra kunder att köpa biljett via appen, webben, hos något av våra 45 ombud eller i våra biljettautomater för att få tillgång till alla biljetter och rabatter, fortsätter Per Nelson.
Anledningen till att försäljningen ombord hos föraren tas bort är att väldigt få väljer att köpa sin biljett den vägen. 2023 såldes färre än 2 procent av biljetterna hos förarna ombord på landsbygds- och expressbussar. Att underhålla systemet som krävs är också relativt kostsamt.
Under juni månad går Östgötatrafiken ut med information till sina kunder.
– För att de som reser med oss ska känna sig trygga och informerade är vårt mobila kundserviceteam ute i trafiken och berättar om förändringarna. Förare och kundvärdarna på Östgötapendeln är informerade för att kunna svara på frågor. Utöver det informerar vi genom utskick och på vår webbplats, avslutar Per Nelson.