Nyheter

Sänkt reduktionsplikt gav 4,80 kronor lägre dieselpris

Effekten av den sänkta reduktionsplikten inklusive skattehöjningen vid årsskiftet 2023/2024, har inneburit en sänkning av dieselpriset med cirka 4,60 kronor per liter på kort sikt. Om skatten inte hade höjts vid samma tillfälle hade pumppriset sänkts med cirka 4,80 kronor per liter.

Det visar Konjunkturinstitutet i en rapport som i dag publiceras inom ramen för ett regeringsuppdrag.

Vid årsskiftet 2023/2024 sänktes den svenska reduktionsplikten kraftigt.

Samtidigt förändrades även drivmedelsskatterna – skatten på bensin sänktes och skatten på diesel höjdes. Denna rapport analyserar priseffekterna av den sänkta reduktionsplikten inklusive de skatteförändringar som skedde vid samma tidpunkt. Den skattade effekten av policyförändringarna är i linje med Konjunkturinstitutets tidigare predikterade effekt.

Innan årsskiftet 2023/2024 var det svenska dieselpriset det högsta i Europa. I och med styrmedelsförändringarna är dieselpriset i Sverige nu i linje med det genomsnittliga priset inom EU och lägre än i bland annat Danmark, Finland och Tyskland.

Vad gäller det svenska bensinpriset vid pump så var det redan innan årsskiftet lägre än det genomsnittliga priset i EU och efter styrmedelsförändringarna sjönk priset ytterligare.

Sammantaget ligger nu alltså både diesel- och bensinpriset vid pump i Sverige lågt relativt priserna i våra grannländer. Även priset på HVO100 sjönk i samband med sänkningen av reduktionsplikten vilket tyder på att den svenska reduktionsplikten har påverkat både efterfrågan och priset på HVO.

Rapporten finns att läsa på konj.se

Foto: IADE-Michoko