Nära hälften (44 procent) av Bolt-förare uppger att bristande finansieringsmöjligheter är den främsta anledningen varför de inte övergår från fossildrivna till eldrivna fordon, trots att de gärna vill. Därför initierar Bolt nu en miljonsatsning för att hjälpa åkerier med finansieringen.
Bolaget skjuter till 20 procent av kostnaden när åkeriägare övergår från fossildrivna taxibilar till eldrivna alternativ, vilket motsvarar den kontantinsats som åkerierna behöver för att finansiera fordonen.
– Alla som arbetar i taxibranschen vet att det ofta är små marginaler och omställningen till elektrifierade fordon innebär stora kostnader för åkerierna. Att enbart ställa ultimatum riskerar att utelämna dem som vill göra en omställning men saknar ekonomiska muskler att göra detta. Genom att skjuta till kapital som täcker kontantinsatsen öppnar vi upp för fler att ta del av den gröna omställningen, säger Lina Dahlander, Sverigechef för taxiverksamheten på Bolt.
Totalt räknar Bolt med att medfinansiera 200 bilar under 2024, vilket innebär en investering på cirka 10 miljoner kronor. De första Bolt-finansierade elbilarna är i drift från och med maj månad. Initiativet är ett samarbete mellan Bolt och återförsäljaren DinBil, som tillhandahåller fordonen.
– Vi ser detta som ett långsiktigt initiativ för att öka andelen elbilar i flottan. För våra utvalda partners innebär tillskottet från Bolt att de inte behöver ligga ute med eget kapital, vilket sänker tröskeln rejält och möjliggör för fler att ta del av omställningen till elfordon, säger Dahlander.
Halva investeringen, det vill säga 10 procent av kostnaden för bilen, ger Bolt som en bonus. Den andra hälften är ett lån som betalas tillbaka efter tre månader när taxibolaget får tillbaka beloppet på momsen.
– Omställningen till elbilar innebär en stor investering för oss åkare och tillskottet från Bolt gör verkligen skillnad. Utan den hade jag inte haft möjlighet att köra elbil idag. För mig innebär en elbil lägre omkostnader för bland annat drivmedel och möjlighet att ta resor till och från miljözoner. Det är jätteviktigt, säger Naveed Akbar, taxiåkeriägare på Driveloop AB i Stockholm.